Nieuwsbrief
Inloggen
 

Het belang van goede filters op uw webshop

Blog


06 december 2021 - Fabian | Marketingcommunicatie specialist

Het belang van goede filters op uw webshop

Als bezoekers uw webshop bezoeken, is het van belang dat ze hun producten snel kunnen vinden en bestellen. Als ze door honderden producten moeten ploeteren of omslachtig moeten zoeken om hun product te vinden, zijn ze zo weer weg. Hoe kunt u dat voorkomen? Goede filters voor uw webshop bieden de oplossing. Maar waaraan moet een goede productfilter nu voldoen?

Een productfilter is de belangrijkste manier om uw klanten naar relevante delen van uw webshop te sturen. Filters zorgen ervoor dat uw klanten producten kunnen shortlisten op basis van kenmerken. Slechts 16% van de webshops zorgt voor goede productfilters. Hieronder geven we u een aantal tips voor filters voor uw webshop.

Gebruik categorie-specifieke filters

Categorie-specifieke filters zijn een must voor webshops. Klanten geven de voorkeur aan specifieke opties ten opzichte van generieke opties zoals merken of productbeoordelingen. Als ze een product zoeken hebben ze geen merk of beoordeling in gedachte, maar ze weten wel aan welke kenmerken hun product moet voldoen. Het filteren op kenmerken werkt, omdat kenmerken gebaseerd zijn op het product. Iemand die een jurkje wil bestellen, selecteert op maat, prijs, kleur, lengte en stofsoort, terwijl iemand die een telefoon zoekt, zijn selecties baseert op opslag, schermgrootte, batterij of prijs.

Zorg dat uw klanten meerdere selecties per filter kunnen toepassen

Klanten die slechts één selectie per filterveld kunnen maken, ervaren dat als zeer inefficiënt. Bied uw klanten de mogelijkheid om verschillende selecties te maken per filter. Als u bijvoorbeeld denkt aan de kledingbranche, dan maakt de consument eerst de productkeuze, bijvoorbeeld een T-shirt. Vervolgens kunnen ze bij het eerste filterveld bijvoorbeeld de gewenste maten selecteren en bij het tweede filterveld de gewenste kleur. Zorg er altijd voor dat u meerdere filters hebt en dat klanten meerdere selecties per filter kunnen maken, zodat ze tot het kleinste detail kunnen shortlisten.

Laat de toegepaste filters duidelijk zien

Klanten hebben de neiging verschillende filters toe te passen, maar ze vergeten hun laatste actie snel. Maak het makkelijker voor ze en geef de toegepaste filters duidelijk weer, bijvoorbeeld bovenaan de pagina of highlight de filters duidelijk in de lijst. Dit verkleint de kans dat klanten de weergegeven producten verkeerd interpreteren. Zorg ervoor dat de toegepaste filters volledig open staan. Zo ziet de klant in één oogopslag welke filters aanstaan en voorkomt u ook eindeloos scrollen.

Zorg ervoor dat klanten filters met één klik kunnen wissen

Zorg ervoor dat u een 'filters wissen' knop toevoegt, zodat klanten gemakkelijk de gekozen filters kunnen wissen. Van deze functie, gecombineerd met een duidelijke weergave van toegepaste filters, is bewezen dat ze de foutenmarge van klanten reduceren.

Voorkom lange filterlijsten

Het is verstandig om uw filteropties te beperken. Als het aantal opties voor individuele kenmerken in het dropdown-menu te groot is, worden andere kenmerken buiten het zicht geduwd. Alles waarbij klanten moeten 'scrollen binnen scrollen' in een lijst, wordt gezien als een slechte user experience. Klanten ervaren dit als lastig. U kunt het beste de kenmerken afkappen als ze boven de tien komen. Een zoekfunctie kan de user experience een stuk verbeteren.

Zorg voor responsive filters op mobiel

Kleine schermen vragen om compacte filters. Ontwikkelaars moeten de CSS-code zo aanpassen dat uw filters ook op mobiel goed weergegeven worden. Dit bevordert de user experience van uw mobiele webshop.

Conclusie: filter producten en creëer overzicht voor uw bezoeker

Filters zijn ideaal als u werkt met een breed scala aan verschillende producten, maar ook als een product meerdere kleuren en maten bevat. Door het selecteren van kenmerken, vallen irrelevante producten af en blijft het gewenste product over. Goede filters werken als een trechter, waarbij de klant tientallen, honderden, misschien wel duizenden producten terugbrengt naar één of enkele producten om te vergelijken. Uiteindelijk dienen uw filters de user experience voor uw klanten zo goed mogelijk te maken.

Wilt u meer weten over hoe u het beste filters kunt installeren in uw webshop? Neem dan contact met ons op.

Leer ons kennen

Heeft uw organisatie specifieke werkwijzen en/of gereedschappen?
Wilt u een specifiek combinatie aan modulen, een gesprek of een maatwerk offerte?

Neem contact met ons op