Drie trends binnen administratiekantoren en de accountancybranche
Blog
01 juni 2021 - Fabian | Marketingcommunicatie specialist
Drie digitale trends binnen administratiekantoren en de accountancybranche
De wereld van accountancy- en administratiekantoren is constant aan verandering onderhevig. Zo zorgen technologische ontwikkelingen dat de werkruimte van software op locatie naar software in de cloud gaat. Omdat de administratie steeds verder geautomatiseerd wordt met bijvoorbeeld het automatisch inlezen van facturen waardoor de administratie steeds eenvoudiger wordt en sneller gaat, zijn klanten steeds vaker op zoek naar advies en accountants en administrateurs naar de adviserende rol. Wij zetten drie digitale trends voor u op een rij.
#1 Van software op locatie naar software in de cloud
Zoals we in een Q&A Accountancy Expo: Softmaat 2020 met Accountantweek.nl al hebben geconstateerd zijn vaste werkplekken zijn niet meer van deze tijd. Of u nu vanuit thuis werkt of een flexwerkplek, u kunt vanaf iedere werkplek inloggen om uw taken te verrichten. Dat geldt zowel voor de klant als accountancy- of administratiekantoren. Klanten verwerken de bekende 'schoenendoos' steeds vaker direct in hun boekhoudpakket. Dat vraagt om verandering.
Deze trend zorgt voor een verschuiving van taken binnen accountancy- en administratiekantoren. Klanten werken voornamelijk in online pakketten van hun financiële kantoor. Dat zorgt voor een snellere en accuratere informatievoorziening voor de klant en voor de accountant of administrateur begint hier de adviserende taak.
Software in de cloud bespaart een hoop kosten op traditionele in-house software, efficiëntie en kostbare tijd. Belangrijke voordelen zijn het makkelijk delen van documenten, direct inzicht en begrijpelijke rapportages ten opzichte van de traditionele werkwijze. Met software in de cloud hoeven kantoren niet langer hun IT-infrastructuur te managen. Uptime, schaalbaarheid en veiligheid belemmeren niet langer hun organisatie.
Accountancy in de cloud zorgt ervoor dat bedrijven niet langer lokaal hoeven te opereren. Het outsourcen van financiële operaties is een trend die blijft doorzetten en waar accountants niet bij achter kunnen blijven.
#2 Data analyse is key
Samen met cloud-gebaseerde technologie en kunstmatige intelligentie zal data-analyse de accountancybranche sterk beïnvloeden. Uit onderzoek van de NBA blijkt dat data-analyse een bijdrage levert aan een diepgaand begrip van de onderneming en haar activiteiten, processen en systemen. Data-analyse helpt het vinden van operationele inefficiënties en draagt bij aan het managen van risico's. Het leidt tot een scherpere afbakening van vooruit geplande werkzaamheden, maar ook mogelijke aanbevelingen aan de klant. Steeds meer organisaties investeren daarom in data-analyse en helpen zichzelf met op data gebaseerde besluitvorming.
Integratie met andere businessmanagementapplicaties is een cruciale factor die technologie heeft toegevoegd aan het boekhoudproces. Met een mobiele telefoon kan men financiële rapporten ophalen, facturen beheren en betalen en ze bijhouden in de software. Accountancy in de cloud biedt niet alleen mobiliteit, maar ook een naadloze integratie die alle workflowproblemen elimineert.
Data-analyse is een breed begrip en het hangt af van de bedrijfsgrootte wat op u van toepassing is. Data-analyse loopt uiteen en varieert van orderuitdraai of voorraadanalyses tot herwaardering en uitgebreidere analyses. Het vraagt dus vaak om maatwerk. Neem contact met ons op om te kijken waar uw behoeften liggen.
#3 Administratiekantoren willen accountantskantoren worden
Deze digitale trends zorgen ervoor dat administratiekantoren vaker accountancykantoren willen worden. IBEO legt uit dat zowel administratie- als accountantskantoren verzorgen de administratie voor hun klanten, maar er is een wezenlijk verschil. In administratiekantoren werken geen accountants. Dus als er geen accountant werkzaam is als eindverantwoordelijke, mag een administratiekantoor zich geen accountantskantoor noemen.
Omdat door de technologische ontwikkelingen de boekhouding steeds eenvoudiger wordt zien administratiekantoren hun aantal te besteden uren dalen omdat mensen steeds vaker hun administratie zelf doen. Kantoren die zich oorspronkelijk toespitsten op administratie en het opstellen van jaarrekeningen zullen een ander onderdeel van de markt moeten gaan bedienen bij het wegvallen van hun oorspronkelijke taken.
Technologie en automatisering speelt een steeds grotere rol en maakt het werk steeds makkelijker, maar het menselijke aspect zal niet veranderen. Om Bas van Bommel, Sectorspecialist Zakelijke Dienstverlening bij de Rabobank, te citeren: “Hoe menselijker jij bent als accountant, hoe moeilijker je te vervangen bent door een machine.” Digitale tools zullen slechts als ondersteunende, controlerende tools werken die de accountant of administrateur helpen een advies uit te brengen. Adviseren blijft mensenwerk, en met een menselijke houding bent u het aanspreekpunt van uw organisatie in plaats van een telefoonnummer op een factuur.
Een weloverwogen advies met accurate rapportages
Zoals hiervoor beschreven wordt door het wegvallen van de oorspronkelijke werkzaamheden een adviserende rol voor accountants of administrateurs steeds belangrijker. Om een weloverwogen advies te geven, is het van belang om met juiste en accurate rapportages te werken. Door de BaS WEBadmin, WEBportal of WebShop aan een ERP-systeem te koppelen kan accurate data opgevraagd worden. Op basis van deze financiële statistieken en omzetrapportages kunnen accountants of administrateurs heldere adviezen geven.
Wilt u altijd op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken van uw klant? Bekijk wat de BaS WEBportal voor u kan betekenen.
Leer ons kennen
Heeft uw organisatie specifieke werkwijzen en/of gereedschappen?
Wilt u een specifiek combinatie aan modulen, een gesprek of een maatwerk offerte?